adidas Terrex Speed Ultra

Stats

• Stackhöjd: 26mm/18mm + dubbar
  • Drop: 8mm
  • Vikt: 259g (US9), Dam: 234g (US8)

Fördelar

• Bekväm och skonsam
  • Snygg
  • Hållbar

Nackdelar

• Inte det aggressivaste greppet
  • Saknar fartkänsla både i grepp och responsivitet

Beskrivning

adidas Terrex Speed Ultra är en terrängsko för längre distanser. Den använder två olika skum, dels en bas av Lightstrike Pro som ger bra responsivitet och avstamp. Från mellanfoten och bakåt, över hälen, återfinns ett ett lager med Boost som är mjukt och dämpande. mellansulan är relativt hög med strax över 20mm i framfoten och ytterligare 8mm i hälen.

Ovandelen består av en genomskinlig textil som är ganska följsamt runt foten. Tyget känns dessutom som att det ska ge bra hållbarhet, men inte så mycket skydd, från vassa stenar och annat som hör terrängenn till. Snörningen är skön, håller foten på plats och enkelknutarna håller relativt bra under mina löpturer. Dock knyter jag alltid dubbelt om jag ska ut i terrängen.

Yttersulan består av adidas klassiska Continental-gummi som verkar både ge bra våtgrepp och är hållbart. Dubbarna är 2.5mm och är i mitt tycke lite i kortaste laget.

Upplevelse

Första intryck

Första löpturen sprangs på en torr trailslinga med ett par rena terränginslag. Som orienterare är jag van att löpa i terräng och i terrängskor. Mitt starkaste intryck från första löprundan var hur bekväma skorna var och hur skönt det var att springa på asfalt innan det blev stigar. Bekvämlighet är absolut inte något man är bortskämd med från traditionella orienteringsskor. Greppet på stigar och i terräng är helt okej, eller rättare sagt bra, men när det blir riktigt stökigt är de inte helt med på noterna.

adidas får inga priser för sina komplicerade och långa namn och Terrex Speed Ultra är inget undantag. Däremot är skon riktigt snygg! Den rosa och turkosa färgen känns helrätt i en sko 2022 och att yttersulan är spräckligt färgad är supercoolt tycker jag. Den finns i något mer diskreta färgval också men jag tycker det är en av de snyggaste skorna jag sprungit i.

Omdöme

Efter flera löpturer på otroligt varierat underlag kan jag inte låta bli att verkligen uppskatta mina Speed Ultra! Det återkommande temat är hur sköna och skonsamma de är. Ovandelen har fortsatt vara bekväm trots att de sprungits med i lera och jag har varit dålig på att tvätta av dem. Textilen är fortfarande mjuk och har dessutom hållit förvånansvärt bra. Yttersulan har inte heller direkt nötts ner och dubbarna ger fortfarande samma grepp som när de var nya.

Löpkänslan är inte topp notch men den fyller sitt syfte. Terrex Speed Ultra är marknadsförd som en terrängsko för ultralopp. Jag förstår syftet men ser ett klart bredare användningsområde, det enda jag passar mig för är att springa riktigt fort i den. Lightstrike Pro-sulan är responsiv men med boost i hälen och en ganska följsam sula överlag är det svårt att riktigt driva på. Det går fint att sätta fart på fötterna, skon upplevs som lätt, men det är över tid som man märker att den inte riktigt ger samma energi tillbaka.

Greppet i dessa terrängskor fungerar riktigt bra när det är tort och underlaget består av hårda, stora ytor att sätta fötterna på. Det är när det blir knixigt eller blött som dubbarna inte räcker till. Detta är lite vanskligt när hälen är närmare 30mm. Ska man tävla i en sko som denna och man snubblar till lite finns det en viss stukningsrisk. Det har hänt ett par gånger när jag tränat orientering i dem att jag känt att hälens höjd gjort dem något instabila. Det är dock bara när jag försökt att pressa upp farten som jag upplevt detta, springer man med lite handbroms i är de helt okej och då är det istället skönt att sulan är så hög och dämpar steget något.

Samtidigt som jag verkligen uppskattar hur bekväma och skonsamma skorna är kan jag inte riktigt släppa att det finns något här som skulle kunna göras ännu bättre. Vad hade hänt om man stoppat in det lite lättare, och än mer responsiva, Lightstrike Pro istället för boost, gjort hela sula lite lägre och minskat droppet 2mm. Med ett par mm till på dubbarna istället skulle det kunna bli en riktigt het tävlingssko, både på trail och i terräng.

Betyg

Löpglädje (30%): 8
Mångsidighet (30%): 8
Prisvärde (25%): 8
Design (15%): 10
Total: 8,3

Slutsats

Terrex Speed Ultra är en riktigt rolig sko och framförallt bekväm. Söker du en terräng- eller trailsko som du ska träna i, nästan oavsett underlag, är detta en modell som bör passa bra. Att springa ett par kilometer asfalt som transport är inte på något sätt ett problem. Bekvämligheten är dock det som förtar tävlingskänslan i skon. Det kanske är en omöjligt kombination och jag väljer istället Terrex Speed Pro för de tillfällena men jag hade gärna sett en mellanvariant med lite lägre vikt och Lightstrike Pro istället för Boost.