adidas Adizero Takumi Sen 8

• Smalt användningsområde
  • Inte högsta komforten

Beskrivning

Adidas Adizero Takumi Sen 8 är en av 2022 års intressanta nyheter. Inte enbart för hur den är att springa i utan framförallt vad den är designad och marknadsförd för. Den är nämligen uttalad för att vara gjord för tävlingsdistanser på mellan 5km och 10km på. Detta på landsväg då den har för hög sula för att vara tillåten att tävla i på löparbanor. Det är med andra ord ett smalt segment löpare den riktar sig till men den har ändå konkurrens från Nike Streakfly och New Balance Super Comp Pacer.

Konstruktionerna mellan dessa skiljer sig lite åt men adidas har valt samma väg som för deras maratonskor men valt en lägre mellansula för att spara vikt och öka stabilitet. Nike har valt bort kolfiberplattan och New Balance har en ännu lite lägre profil.

Det intressanta är att tillverkarna valt att sikta på detta segment som nog har svårt att rikta sig till så många vanliga löpare. Skillnaderna mot mer uppbygda skor är såklart lägre vikt och mindre dämpning men de ska också vara bättre på att hantera skarpa kurvor, men vem köper skor för det ändamålet?

Takumi Sen 8 är alltså en lägre Adizero Adios pro 2 med energyrods i TPU-plast och Lightstrike Pro-skum men 33/27mm i stackhöjd. Med den lägre profilen sparar den 35g i vikt och är stabilare framförallt i löpning i skarpa kurvor.

Det som säg av de som testat denna nya generationen ”flats” är att de inte riktigt kommer till sin rätt. Även om de är något bättre på att ta kurvor så är det för de allra flesta löpare mer motiverat med en mer uppbygd sko som ger mer energi tillbaka i varje steg. Det vill säga att dessa skor ska väljas endast av en liten mängd elitlöpare.

Upplevelse

Innan jag ger mitt omdöme ska jag kanske förklara varför jag köpt en sko som är optimerad för snabba kurvor och som bara är 35g lättare än en sko som hade passat mig bättre. Förklaringen ligger i att jag tävlar i sprintorientering där det är extremt mycket vända, vrida, svänga i hög fart samt en del löpning på ojämnt gräs. Därav köpte jag dessa i tron om att de skulle få mig att prestera bättre.

Första intryck

När jag tagit på mig Takumi Sen 8 och tog ut dem på löparbanan för snabba intervaller var det inte med annat än glädje! De var rappa, otroligt lätta och gav god respons. Lightstrike Pro-skummet (som ej ska förväxlas med vanlig Lightstrike) är dämpande och responsivt och ger en märkbar skjuts framåt.

Ovandelen, som är bland de snyggaste av årets skor, är lätt och skön men tungan är i tunnaste laget. När man knyter åt tight, som man ju vill när skon ska klara tighta svängar, blir det lätt ett tryck på fotens ovandel. Snörerna är också tunna och styva så det är faktiskt inte speciellt bekvämt. Inte ett problem när man bara ska springa i dem korta perioder, men ändå.

Jag köpte som sagt skorna för att springa sprintorientering, där grepp och kurvtagning är två viktiga parametrar. Trots att Takumi Sen 8 är låga, och att jag köpte en storlek som var i tightaste laget, är jag inte säker på att de verkligen är så stabila i sidled som de borde vara. Det är som att ovandelen är separerad från sulan och foten går lite för lätt att skjuta i sidled.

Omdöme

Det går inte att komma ifrån att jag gillar Takumi Sen 8, den är responsiv och faktiskt väldigt mjuk, trots en ”lägre” sula. Den är lika rolig och studsig som t.ex. New Balance Fuelcell Rebel v2 och är betydligt mer dämpad så den passar bra för de längre passen. Den är designad som en tävlingssko så yttersulan är minimalistisk och har bara bara ett tunt lager gummi så det är inte en träningssko man springa alla sina snabba mil i då den också är prissatt ganska högt.

De gångerna jag tränat och tävlat sprint i dem tycker jag dock att de presterar riktigt bra, de har bra grepp på asfalt även om det är vått och de hanterar också gräs och lite ojämna ytor fint. Det är dock vid längre rakare sträckor där jag kan pressa steget som de verkligen skiner; de är verkligen härligt responsiva och låter mig orka hålla uppe steget.

Instabiliteten i ovandel som jag initialt var orolig för upplever jag inte när jag faktiskt springer i dem. De är följsamma och ger bra grepp i tvära svängar och vändningar. Utan att jag faktiskt sprungit löptävlingar i skorna tror jag att de passar ändamålet 5km landsväg väldigt bra, men frågan är om det inte finns bättre skor?

Jag upplever skon som trevlig i alla farter, den är mjuk, dämpad och responsiv i alla farter även om den hela tiden lockar till högre fart. På längre pass ser jag en nackdel i dess drop, jag behöver helt enkelt ett lite högre drop för att vara bekväm under längre träningspass. Mångsidigheten är med andra ord väldigt god, hållbarheten troligtvis helt okej också. Frågan som återkommer är alltid: borde inte en maratonsko helt enkelt vara ännu bättre?

Betyg

• Löpglädje (30%): 9
  • Mångsidighet (30%): 9
  • Prisvärde (25%): 6
  • Design (15%): 10
  • Total: 8,4

Slutsats

Det är tydligt att Takumi Sen 8 har likheter med maratonskor men jämfört med första varianten av Adios Adizero Pro upplever jag att de inte riktigt är lika responsiva och studsiga, men nära. Det är helt enkelt en riktigt intressant tävlingssko som adidas har tagit fram. Skons lägre drop (6mm mot 10mm) och lägre mellansula gör den dock inte lika förlåtande för längre pass eller tävlingar. Den lägre vikten är i sig prestationshöjande men jag har svårt att se Takumi Sen 8 som det främsta valet för de som ska springa löplopp eller träningspass i hög fart, oavsett om det är 3km eller maraton.

För sprintorientering blir det en stark rekommendation men det blir avdrag i det avseendet då skorna inte har några gummidobbar som skulle ge ännu bättre grepp på gräs och ojämnt underlag.