adidas Adizero Adios 6

Egenskaper

• Stackhöjd: 32mm/24mm
  • Drop:6mm
  • Vikt: 244g (US9), Women 221g (US8)

Fördelar

• Snygg
  • Skön ovandel

Nackdelar

• Tråkig och stum mellansula

Beskrivning

Adizero Adios 6 är en lite enklare av adidas senaste Adizero-modeller. Den är hyfsat lätt, enkel i konstruktionen och har två olika skum.

Mellansulan består till största delen av Lightstrike, adidas lite för fasta, men responsiva, skum. Dessutom finns det ett extra lager Lightstrike Pro som deras tävlingsskor helt är uppbygda av. Denna konstruktion är liknande den i Boston 10 men här är det mindre av allt.

Att adidas i Adios- och Boston-serierna inte har valt en större mängd, eller enbart, Lightstrike Pro i mellansulan tror jag är av marknadsmässiga skäl. Med nuvarande konstruktion är de helt enkelt tydligt differentierade från tävlingsskorna men innehåller samtidigt en del av samma teknik. Lightstrike Pro är ett lättare, mjukare och mer responsivt skum och i en såpass tunn mellansula som i Adios borde det inte finnas någon risk för instabilitet som annars är risken med ett så mjukt skum som Lightstrike Pro.

Adios 6 har en ganska klassisk textilovandel med lite retro, och helt okej, design. Snörning och passform är som man kan förvänta sig men jag gillar tungan lite extra, den är skön, går lagom högt upp och dämpar trycket från snörningen en del. Yttersulan av Continental-gummi ska ge bra grepp på vått underlag.

Upplevelse

Första intryck

Lightstrike är det som definierar denna skon och det märks tydligt vid de första löpstegen. Skon känns hyfsat lätt men mellansulan är relativt hård och stum. Skon är varken extremt lätt eller lockar extra till fart så det är för lugnare pass den för sig bäst.

Omdöme

Jag må ha blivit bortskämd med mjuka och responsiva skor de senaste åren och tyvärr finns det få saker som lockar mig i Adios 6 stumma Lightstrike-sula, speciellt när det inte finns någon vidare fartkänsla i skorna. Jämfört med andra skor i samma prisklass och hårdhet i sula så finner jag Adios 6 som mindre responsiv.

Vad ser jag som positivt då? Sulan är ganska följsam mot underlag och att den är såpass tunn gör att man får bra kontakt med underlaget. Yttersulan är också rätt bra, det är fint grepp men tyvärr fastnar det småsten lite för lätt.

Trots att jag finner Adios 6 mellansula som tråkig måste jag ändå säga att den går helt okej att springa i. Det händer inte speciellt mycket men jag kommer framåt och den sitter skönt på foten. Jag märkte också att den är helt okej att springa på lite mindre stigar där underlaget är ojämnt och mjukare än asfalt.

Betyg

Löpglädje (30%): 4
Mångsidighet (30%): 7
Prisvärde (25%): 5
Design (15%): 7
Total: 5,66

Slutsats

Trots min inte så positiva uppfattning av Adizero Adios 6 så tror jag att det löpare som uppskattar den. Jag kommer nog alltid rekommendera andra skor före, som t.ex. Asics Magic Speed, men gillar man passformen och vill ha adidas kan den nog fungera. I mitt tycke skulle adidas stoppat in än mer Lightstrike Pro, kapa vikt eller försökt göra geometrin snabbare för att jag ska lockas av den men i dagens utförande är jag helt enkelt inte imponerad.